Dodavatel zrací, mrazící, chladící, pečící
a chytré multifunkční gastro techniky
Poptávky a objednávky:
Karel Svoboda, obchodní ředitel
Mobil: 777 99 11 66
Facebook Gastronox

Masný skot, maso a co s ním dál? zamyšlení Karla Svobody, obchodního ředitele GASTRONOX

"Čeští farmáři byli - podle irského eurokomisaře pro zemědělství Phila Hogana, který odpovídal na otázky deníku Aktuálně.cz - na konkurenci z členských zemí dobře připraveni. Na druhé straně by jim prospělo, pokud by se více věnovali dalšímu zpracování zemědělských produktů a nevěnovali se v řadě případů jen pouhé dodávce komodit na trh," cituje úvod rozhovoru eurokomisaře Hogana pro server Aktuálně.cz pan Karel Svoboda ze společnosti GATRONOX, s.r.o. , podívejte se na jeho pohled na věc, na to, jakým směrem by se měli podle něho čeští/moravští farmáři/chovatelé/zpracovatelé masa ubírat...

Karel Svoboda: Někteří z čtenářů četli můj článek Vyzrálé hovězí maso jako fenomén doby ve zpravodaji ČSMCHS, nebo slyšeli příspěvek "Maso jako víno - také zraje" na semináři den před Výroční členskou schůzí ČSCHMS. Rád bych na toto téma a uváděný rozhovor navázal malým zamyšlením: Udělejte kozla zahradníkem a bude do všeho „kafrat“.

Od počátku, kdy jsem se setkal s masným skotem a jeho chovateli mám jasnou myšlenku. „Není dobře prodávat tašky s čerstvě vakuovaným masem nebo dokonce živá zvířata“. Připomíná mi to lesní hospodářství, kdy je často prodáván les nastojato nebo v čisté surovině a hned na to se dováží dřevo zpracované v jakékoliv formě, ale s velkou přidanou hodnotou. Práce farmáře bez přidané hodnoty je prací v kruhu, který snadno naruší mnoho vnějších vlivů. Letošní rok je velmi dobrým příkladem. Pracně vyrobená komodita si zaslouží zpracování a následné umístění na trhu s pevnou pozicí.

Neustále uvádím mé oblíbené příklady: Farma Bošina a Farmers s. r.o.. Ing. Jan Bošina z Vernéřovic u Broumova a Lubomír Burkoň z Trutnova jsou z opačných stran co se týče velikosti i produkce farmy. Menší a velká. Oba ovšem uchopili/pochopili onu přidanou hodnotu. Jejich produkce kvalitního a vyzrálého masa a uzenářských výrobků je na vysoké úrovni a zákazníky je vyhledávaná. Zaujala takové místo na českém trhu, že ji výrazněji neohrožují vnější vlivy (sucho, Turecko, propad cen jatečných zvířat) a ani případná budoucí krize nebude mít výrazný vliv na jejich ekonomiku.

 Nestačí koncept: mít farmu, chovat masné plemeno, prodat zvíře nebo porážet v co nejranějším věku zvířete. Pokud mi farmář například tvrdí, že rychlým prodejem masa v taškách (dokonce maso balené v mikroténových sáčcích) má nejnižší náklady na prodej zvířete, pochybuji, že má dobře spočítanou ekonomiku svého provozu a koncept pro dobu budoucí. Nehledě na to, že koncový zákazník začíná být dobře poučeným a chce kvalitu:

Jasnou deklaraci zrání, jednoznačné určení šálu masa, velikost spotřebitelského balení, trvanlivost garantovanou vakuováním. Začíná chtít kvalitnější maso nejen mladého býka. Na řadu přichází zvíře s třemi pastevními obdobími. Chce „flákotu“, určenou v porci na gril nebo kostky na guláš, kostky na ragů, plát na roládu, smažený řízek pro svoji kuchařskou radost doma. Všechno mu musíme strčit až pod ten nos. Zákazník je zhýčkaný supermarkety a většinou neumí z kilového masa ten plát správně naříznout natož připravit plátky na řízky nebo španěláky.

HORA RUIT CARPE DIEM, latinské přísloví: volně řečeno – "čas se řítí, využij ho"

Kdo nevyužije dobu, zůstane stát a čas mu podtrhne nohy. Hledejte příležitost. Štěstí přeje připraveným. V pár řádcích uvedu svoji zkušenost:

Někteří z farmářů byli přítomni na degustaci masa v Restaurantu Vnuk. Měli tak ideální možnost vidět a ochutnat maso pěti masných plemen ve dvou úrovních zrání. Ano, hledal jsem na počátku roku partnera z oblasti gastronomie, který má srdce a touhu posunout svoji práci na vyšší úroveň. Který chce svým zákazníkům připravit zážitek a ne jen pokrm k zahnání hladu. Měl jsem štěstí. Našel jsem Michala Vnuka. Nastavili jsme koncept a o výsledek se starají zákazníci. V průběhu tohoto roku se z občasného odběratele čtvrtě anguse stal pravidelným zákazníkem několika farem a tedy různých plemen. Nákupem zrací skříně a tedy kvalitním zráním zvýšil potenciál své restaurace do té míry, že stoupající počet zákazníků jeho restaurace navíc požaduje možnost nákupu kvalitního a vyzrálého hovězího masa pro domácí kuchaření. Výrazně zvýšil pravidelný nákup hovězích čtvrtí. To všechno vlastním srdcem a úsilím. Bez jakékoliv mediální podpory. Žádný ani náznak podpory typu mediálně známých kuchařů. Výsledkem je výstavba bourárny a chladícího boxu a spuštění eshopu s odběrním místem v Restaurantu. Žádný rozvoz. Vše bude spuštěno v lednu 2019. Nejen zákazníci, ale i významní a mediálně známí šéfkuchaři jako například Vladimír Šmejkal vysoce oceňují kvalitu vyzrálého masa a úroveň menu Restaurantu. Takové partnery je možné najít a povýšit svoji produkci na další úroveň.

Pomůžeme Vám zorganizovat „den otevřených dveří“ Vaší farmy. Není lepší reklamy než před očima Vašich zákazníků připravit například smažený řízek a dát ochutnat.
V případě zájmu jsme připraveni poskytnout konzultace, připravit koncept, projekt, realizovat projekt, zajistit servis, připravit marketingovou podporu.

 

 
Kontakty
GASTRONOX s.r.o.
S. K. Neumanna 756
500 02 Hradec Králové
IČO: 077 61 830
DIČ: CZ07761830
Kontakty
Karel Svoboda, obchodní ředitel
M: 777 99 11 66
E: svoboda@gastronox.cz
Kontakty
Slávek Hamaďák, jednatel
M: 604 948 329
E: hamadak@gastronox.cz
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.